Med fargefilm i Botswana
I 1992 arbeidet jeg med serien «Care for the elderly – by the elderly» sammen med min daværende assistent Victor Boullet, i landsbyen Mmangodi i Botswana. Oppdragsgiver var Norad ved Benedicte Ingstad – datteren til oppdageren Helge Ingstad. Ukene i Botswana var noe av det mest lærerike, utviklende og tankevekkende jeg har opplevd i mitt liv. Jeg fotograferte i både sort-hvitt og farger, og har lyst til å vise et par av fargebildene.
Young mother and child
Da jeg kom inn i rommet sammen med tolken, var det ingen tid å miste. Det var mørkt – kun svakt vinduslys. Jeg satte Leicaen hurtig på en stol, gjettet på lysmålingen og eksponerte på 1/4 sekund. Dette var naturligvis film – ingen mulighet til å sjekke resultatet. Det vakre, røde sengeteppet mot den gylne huden kontrastert av blåfargen i kjolen, samt veggen hvor både kalde og varme toner spilte mot hverandre, var det jeg fornemmet. Det hele varte i noen sekunder.
Stemningen var god, men så forsvant øyeblikket. Etter noen minutter forsøkte jeg å rekonstruere situasjonen med Hasselblad, stativ og sort-hvitt-film. Det fungerte ikke!
Married couple
Denne mannen var den eneste hvite i en landsby med et par tusen mennesker. Fotograferingen skjedde rett etter soloppgang, og vi måtte arbeide raskt før solen kom for høyt og kontrastene ble for store. Jeg så at fargene var perfekte – den rødbrune muren i forgrunnen speiles i mannen og kvinnens hud, og den lille brune stripen til venstre i døren balanserer det varme som kontrasteres mot den blå tonen. En perfekt scenografi.
Forholdene lå altså til rette, og det var opp til meg å komponere personene. Paret sto sammen et øyeblikk, og så fant kvinnen ut at nok var nok. Perfekt for bildet!