Blogg

Morten Krogvold skriver om ting som inspirerer ham, og litt om egne bilder.

Hokusais Den store bølgen ved Kanagawa, 1832

 
 
«Den store bølgen ved Kanagawa» av Katsushika Hokusai

«Den store bølgen ved Kanagawa» av Katsushika Hokusai

 
 

Dette var Katsushika Hokusai (1760–1849) opptatt av hele livet: du kan utvikle deg med alderen! Da han var 75 skrev han:

«Fra jeg var seks år gammel, har det vært en besettelse hos meg å male. Da jeg var 50, hadde jeg laget et utall av tegninger, men det er ingenting av det jeg hadde prestert før jeg var 70, som det er umaken verdt å nevne. Først da jeg var 73, fikk jeg tak i den riktige strukturen i tingene – i dyr, planter, trær, fugler, fisk og insekter. Når jeg blir 80, må jeg ha lært enda mer. Med 90 vil jeg kunne begynne å trenge inn i naturens virkelige kjerne. Med 100 år må jeg ha nådd et temmelig overlegent standpunkt, og blir jeg 110, må jeg kunne få hver prikk, hver linje jeg maler til å bli levende.»

Ikke noe pensjonistliv med mating av duer hos Hokusai.

Tresnittet «Den store bølgen ved Kanagawa» av den japanske kunstneren er det første i serien «De 36 Fuji-prospekter». Bildet viser en enorm bølge som truer båter nær Kanagawa. I likhet med alle de andre bildene i serien vises fjellet Fuji-san (vanligvis kjent som Fujiyama) i bakgrunnen. Kopier av bildet henger i flere museer, blant annet i Metropolitan Museum of Art i New York og i Claude Monets hus i Frankrike.

Bildet av bølgen er ekstra aktuelt i vår tid – med klimaendringene – selv om det neppe var Hokusais mening. Men et bildes aktualitet kan endre seg med tiden.

Japansk kunst har påvirket Europeisk kunst. For impresjonistene var de japanske fargetresnittene, som kom til Europa i form av innpakninger på porselen og te, en inspirasjon. Interessen for japansk kunst i dag viste den vakre utstillingen på Nasjonalgalleriet i år, «Japanomania i Norden 1875–1918». Folk strømmet til!

Hokusai måtte flykte fra kreditorer i hele sitt voksne liv. Han skiftet bolig 93(!) ganger. Hokusai innrettet seg upraktisk – for å si det mildt – og levde som et jaget dyr. Sjelden så han seg opp fra sitt håndverk, han sloss for å ta igjen den tid han tapte på å ha elendig økonomi.

Hokusai levde bare i sitt arbeid. Han ble utnyttet av sine omgivelser, bedratt av sine leverandører og forleggere. Kunstneren gikk i skitne, utslitte klær, og boligene fløt av malesaker og skrot.

Men ingen tok knekken på den store mester!

Vil du vite mer?

Les om Hokusai og bølgen som skyllet over verden på bbc.com.