Blogg

Morten Krogvold skriver om ting som inspirerer ham, og litt om egne bilder.

Fotografen Marina R. Tennefoss

 
 
Foto: Marina R. Tennefoss

Foto: Marina R. Tennefoss

 
 

Jeg skrev om boken 2680 Vågå for noen dager siden. I dag viser jeg det fantastiske bildet Marina R. Tennefoss er representert med i boken. Hun fikk Vågåprisen på Morten Krogvold Workshop Trinn 1 i 2013.

Marina jaktet på sine barndomsopplevelser i denne serien. Det er interessant å studere begavede mennesker når de kommer inn i en kreativ flow. I fem dager klaffet alt for Marina. Hun arbeidet konsentrert med entusiasme og dypt alvor, og produserte bilder av høy kvalitet hele uken.

Men så stoppet det opp. Noen ganger kan et bilde bli så godt at det utløser en stoppeffekt. Det er ikke bare å reprodusere denne kvaliteten, der alt har klaffet. Det er meget krevende. Hvor går man videre? Derfor gleder det meg stort å se at hun nå er tilbake på et interessant spor. Og poenget er at i de periodene det ikke fungerer, kan underbevisstheten arbeide på høytrykk – selv om man føler seg helt passiv.

Det blir spennende å følge Marina fremover!

I 2680 Vågå skriver først Marina (kursiv), og så jeg:

Før jeg tok bildet, som er en del av en serie, hadde jeg en strofe i hodet: «The spirit of a misplaced childhood is rising to speak her mind.»

Dette er et av mine desiderte favorittbilder i løpet av de 30 årene i Vågå! Marina R. Tennefoss arbeidet med et prosjekt om barndomsminner og fikk et eventyrlig løft på denne workshopen. Et prosjekt hun hadde jobbet med over en stund ble forløst. Dette bildet strutter av energi. Det er rått, vakkert og intenst. Som en Dina eller en annen historisk romanfigur. Blikket, det voldsomme uttrykket og måten hun holder kraniet på, figurens plassering mot kanten forsterkes av det dirrende lyset i bakgrunnen.

Kjøp boken 2680 Vågå

Kjøper du boken direkte fra forlaget Bokstav og bilde, får du den både signert av meg, og rimeligere enn i bokhandelen!

Ellers får du boken i bokhandelen eller på foto.no.

Les anmeldelse av boken i Fotomag: «3,7 kilo fotografisk inspirasjon»