Antonello da Messinas «Korsfestelsen»
Jeg er ingen ekspert på Antonello da Messina (1430–1479). Imidlertid har jeg i mange år vært opptatt av hans Korsfestelsen. Energien i dette maleriet er voldsom!
da Messina døde før han ble 50 år. Han arbeidet særlig i Napoli og på Sicilia. I Napoli ble han ble presentert for den flamske kunst, en inspirasjon for mange italienske kunstnere, og vice versa. Trolig lærte han seg den flamske teknikken før han reiste til Venezia, hvor han fikk stipend. Der underviste han venetianske malere – ikke minst giganten Giovanni Bellini fikk håndverksmessig opplæring.
Korsfestelsen til da Messina er et mesterverk. Tenk at det er malt for mye over 500 år siden, i 1475! Jeg tenker på Håkon Blekens uttrykk «formdrift» når jeg studerer dette maleriet.
Kristus er verdig og rolig, omgitt av to skurker. De to tyvene vrir seg i smerte og spasmer, og kastes formelig mot billedkantene. Kristus er korsfestet på en ren påle, mens trærne skurkene henger på vrir seg med ofrene. Det er som de to er ett med trærne, som et skrik.
Se på føttene til våre to fortvilede venner på hver side av mesteren! da Messina maler dem med febrilsk temperament, i motsetning til kvinnene og den stoiske Kristus.
Byen i bakgrunnen er skildret detaljert, noe ovenfra. Bakgrunnen er nesten som et studio, bortsett fra uroen som bygger seg opp i skyene øverst i maleriet.
En oppvisning i historiefortelling basert på form!
George Hoyningen-Huene (1900–1968) var en mester i det fotografiske faget. Han arbeidet i storformat og var en lysmester av rang.