Salvador Dalís Christ of Saint John of the Cross
Hvordan skal man beskrive den verdensberømte kunstneren som gestaltet sitt liv som en offentlig myte? Dette herlige menneske som stupte inn i surrealismen i 1929 i samarbeid med Luis Buñuel og laget filmen Un Chien Andalou – Den andalusiske hund?
Salvador Dalí (1904–1989) er utvilsomt kunsthistoriens største showman. Reklamesyk – men en fremragende kunstner og ikke minst håndverker.
I en tale i Roma fortalte han begeistret om hvordan safirer og diamanter hadde ført til en åndelig gjenfødelse i ham. Som et slags bevis for det, låste han seg inne i en spesiallaget trekasse for så å springe ut, gjenfødt – litt krumrygget – med en ibenholtstokk dekorert med sølv i hånden.
I New York satte han seg i et vindu i en av de mest jålete forretningene på Fifth Avenue og lanserte et surrealistisk badekar, fôret med pelsverk – for komfortens skyld.
Et av hans selvportretter har tittelen: Dalí, naken, hensatt i transe ved betraktningen av fem regelmessige kropper forvandlet til blodlegemer og hvori plutselig Leonardos «Leda» viser seg, kromosomatisert av Galas ansikt. For å forstå ekstasen er det greit å vite at Gala var Dalís hustru.
Dalí hadde ingen stor tro på malerkunsten i Nord-Europa. «Det er bare Frankrike, Spania og Italia som kan produsere store genier, en Velázquez, en Rapahel – det finnes unntak – Vermeer. Det plastiske, formen, har alltid vært skapt rundt Middelhavet.»
Men selvsagt hadde Dalí en annen side også. Han var mest opptatt av de dramatiske og mørke sidene av menneskenes liv.
Korsfestelsen må være et av kunsthistoriens viktigste verk. Kjøpt inn i Glasgow tidlig på 50-tallet, da byen hadde forferdelige slumområder. Prisen var høy og protestene mange. Nå er ikke bildet til salgs for noen pris!
“I 1950 hadde jeg en drøm. Min barndoms Gudstro kom tilbake. Jeg så fiskerbåter, trekanter og sirkler. Det var aften. Og stille.”
Kristus er i kosmos. Trekantkomposisjonen mot sirklene er fremragende utført. Disiplene fisker der nede i evigheten, og er det Vårherre som ser ned på den vakre skikkelsen? Kristus har ingen arr eller spor av blod. Kroppen er nesten plastisk. Modellen var da også en atlet. Lyssettingen er nærmest filmatisk og har et Hollywood-preg. Salvador Dalí feirer dødens triumf.
Salvador Dalís kunst er ufattelig og mangfoldig – en eksplosjon i undring, glede, erotikk og sorg. Et tema som ofte går igjen i hans kunst er tid. Klokken, uret, som må gi tapt i kampen mot tiden: Bløtt ur eksploderer i 888 partikler etter 20 års total ubevegelighet er tittelen på et av maleriene av de utflytende klokkene.
Teatre-Museu Dalí i Figures et par mil utenfor Barcelona er et mekka for å studere Dalís kunst. Men bestill billetter på forhånd – i turstsesongen er køene endeløse.
Vil du vite mer?
Malcolm Muggeridge i samtale med Salvador Dalí på BBC i 1955.
Mer om Kelvingrove Art Gallery and Museum
Salvador Dali på MoMA
George Hoyningen-Huene (1900–1968) var en mester i det fotografiske faget. Han arbeidet i storformat og var en lysmester av rang.