Paul Cézannes Badende kvinner
Glypoteket i København er et av mine favorittmuseer. Og en av mange grunner til å reise til kongens by.
Paul Cézanne – den moderne kunsts far. Maleren som opphevet det statiske standpunktet og begynte å se elementene fra forskjellige vinkler.
Han malte stilleben av frukt sett av en betrakter i bevegelse. Vi ser jo appelsiner på et bord fra forskjellige vinkler når vi beveger oss i et rom – når vi går, står eller sitter.
Cézanne forvandlet landskaper til geometriske former, men forlot aldri skjønnheten. Han arbeidet med stofflighet mer enn figurer og motiver. Bildene er preget av sterk konsentrasjon.
Alle liker Cézanne! Det er godt å se på bildene hans, selv om det skjer lite. Han malte og malte, og blir ofte kalt «malernes maler». Hans kone sa etter hans død, at han var et rotehode som aldri ble ferdig med bildene sine.
Han levde intet spennende liv. Han arbeidet fra tidlig morgen til sen kveld. I sin bok Brev om Cézanne skriver Rainer Maria Rilke om kunstnerens samvittighetsfulle holdning overfor tingene. Han fremhever Cézannes evne til konsentrasjon i alt han gjør. Motivene er ikke så spesielle. Men i hvert penselstrøk, i hver komposisjon, føler man kunstnerens tilstedeværelse og nærvær. Rilke fremhever dette i sin interessante og spennende bok: Kunstneren må være til stede for oss!
Hans temaer var stilleben og landskap – men også badebilder. Kvinnene er ansiktsløse, de danner en gruppe i den grønne skogen med rislende vann. Cézanne ville ikke etterligne naturen, men «realisere etter naturen». Han slet med bildet av de badende kvinnene (det gikk aldri lett for Cézanne), og stoffligheten, tyngden og materialiteten ble det viktigste.
Stemningen.
Formen.
Bildet skildrer en renselse, ikke en konkret hendelse.
Vil du vite mer?
Glyptotekets nettsted
Les mer om Cezanne på The Metropolitan Museum of Arts nettsted
George Hoyningen-Huene (1900–1968) var en mester i det fotografiske faget. Han arbeidet i storformat og var en lysmester av rang.