Tore Lund-Blindheims «Tulipanvariasjoner»
Tore Lund-Blindheim er ikke spesielt interessert i tulipaner. Likevel har han arbeidet med denne motivkretsen i flere år. «Det er den blomsten som for meg er mest levende. Jeg bruker tulipaner for å skape form, rytme og uttrykk», sier fotografen selv.
Den virkelige utfordringen i et prosjekt som dette er å «løfte» tulipanene fra botanikk til fotografier. Uten farger å spille på, måtte prosjektet handle om gjenstander og rom, med den rette abstraksjonen for å dempe realismen. Lund-Blindheim måtte skape BILDER, ikke virkelighet.
En utfordring er naturligvis å få bakgrunnen – rommet – til å fungere. Rommet er like viktig som selve hovedmotivet. Lund-Blindheim prøvde ut en rekke varianter, men som alltid er det enkelheten som fungerer best. Å komme frem til det enkle er dog en komplisert prosess.
Da han på de siste bildene benyttet seg av kantene for å skape aggresjon – det vil si å få hovedmotivet til å slå i kantene, eller at det beskjæres så de fire kantene blir aktivert – fikk han til et helt nytt utrykk. Aggresjon er vanligvis et negativt ord, men i idrett og kunst er det et sterkt virkemiddel.
Det er fascinerende å oppleve at tulipanene blir abstrahert til former og nesten forsvinner – som liv og død. Noen av blomstene lå lagret i månedsvis, andre ble frosset, og noen ble varmet i stekeovn.
Fotografiene er ikke «pene», men vakre. Det er stor forskjell på penhet og skjønnhet. Skjønnheten er profilert mot det mange synes er heslig og brutalt. Tenk bare på Rembrandts okseslakt, Goyas serie «Krigens redsler», den groteske fantasiverdenen til Hieronymus Bosch eller de forvridde kroppene til Francis Bacon.
Når jeg studerer Lund-Blindheims fotografier, opplever jeg en antydning til sorg og vakker melankoli. Vitalitet og overskudd. Tempo og stillhet. Dette uttrykket har han fått til ved å tolke formene gjennom eget temperament.
Boken kan bestilles på tulipanvariasjoner.no.
Tore Lund-Blindheim er også representert i praktverket 2680 Vågå, en samling av de beste bildene som er tatt på Morten Krogvold Workshop gjennom 30 år.
George Hoyningen-Huene (1900–1968) var en mester i det fotografiske faget. Han arbeidet i storformat og var en lysmester av rang.