morten-krogvold-photo-heidi-marie-gøperød_lr.jpg

Blogg

Morten Krogvold skriver om ting som inspirerer ham, og litt om egne bilder.

Neptuns hester

 
Neptun rir skyer formet som hester over havet

Neptune’s Horses. 1910. Walter Crane, Wikimedia Commons.

 
 

Her går det unna: over fjell, over bølger, under graver, over floder – og inn i Romas fontener. Neptun jager sine hester, som tapre og fulle av kraft flyr over og gjennom bølgene.

Havguden Neptun er Romerrikets svar på sin greske kollega, «jordrysteren og havets gud» – selveste Poseidon.

Maleriet av Neptuns triumfvogn, trukket av mytologiske sjøhester med bronsehover utstyrt med klør, er en ekstatisk og intens geometrisk genistrek.

Hester var i mytologien ofte assosiert med sjøens kraft, og her har engelskmannen Walter Crane (1845–1915) latt seg inspirere av sin store helt, renessansekunstneren Sandro Botticelli – Uffizi-galleriets store stjerne.

Crane var influert av det «prerafaelittiske broderskap», en gruppe billedkunstnere, lyrikere og andre åndsmennesker som midt på 1800-tallet dannet en bevegelse. De vendte ryggen til det moderne og søkte inspirasjon i tidlig renessanse – før Rafael – altså i 1400-tallets uttrykk.

Her fikk greske sagn, tragedier og myter sin renessanse – altså gjenfødelse.

Gruppen ble naturligvis hånet av «the establishment» og karakterisert som kitsch, men i dag har de fått respekt for sin usedvanlige dyktighet, inderlighet og fantasi. De var på mange måter de første hippiene – men med borgerlig eleganse i klær, konversasjon, gastronomi, vin i krystallglass og relativ fri omgang med kjødets lyst.

På sine eldre dager ble Crane tiltrukket av art nouveau og symbolismen. Han var også illustratør, keramiker og barnebokforfatter. Han ble født i fotballbyen Liverpool.

 

Kommende workshoper

 

Les også