Fotografen Tone S. Beckman
«Director’s choice» på Nordic Light Festival of Photography i Kristiansund 2018
«Jeg har alltid hatt et kamera.
Da jeg på 1980-tallet så et av Morten Krogvolds portretter, tenkte jeg: «For en magiker!» Det tenker jeg fremdeles. Han er min læremester og viktige kritiker.
Min mann, selv barnebarn av fotograf, ga meg en workshop hos Morten i februar 2008. Det ble en sterk opplevelse som har vært svært viktig for min utvikling både med og uten kamera. Med bakgrunn fra kunsthistorie og interesse for det visuelle spesielt, og håndverk generelt, har jeg funnet min vei i fotografiet.
For meg er ikke målet å fotografere for å vise bilder. Det er å omdanne virtuelle bilder og inntrykk i mitt eget hode til noe konkret – ved hjelp av kamera. Det er den kreative prosessen, planleggingen, forberedelsene og selvfølgelig spenningen i forbindelse med arbeidet som er det interessante.
Den forløsende faktor fant jeg i Roma i 2011. Da kom min tantes historie frem i form av bilder, lukt og følelser. Hun studerte musikk i nettopp denne byen, og var på mange måter en fremmed fugl i familien – og min store fascinasjon.
I Italia oppdaget jeg at det var mulig å vinne fremmede kvinners umiddelbare fortrolighet, noe som ga meg mulighet til å fotografere i deres private og personlige omgivelser. Det har blitt flere møter og gode refleksjoner.
Jeg er interessert i individet, med eller uten maske. Jeg tiltrekkes særlig av å arbeide med kvinner og deres portrett – alt de skjuler.
Mitt uttrykk er primært sort-hvitt, men de siste årene har jeg jobbet parallelt med farger, og har også kombinert de to. Det gir meg et videre uttrykksrom og mulighet til å fortelle historier på flere plan, gjennom mennesker jeg møter og steder jeg oppsøker.
Det er som et ekko, en klangbunn jeg kan identifisere med meg.»
Tone S. Beckman
Mitt valg
Jeg er kunstnerisk leder og dermed ansvarlig for det faglige innholdet under Nordic Light International Festival of Photography.
Vi har selvsagt et kunstnerisk råd hvor vi drøfter og diskuterer innhold, hvilke fotografer vi skal invitere, og hva slags utstillinger vi ønsker å presentere. Men «Director’s Choice» er mitt valg – uten innblanding fra noen.
Det er alltid min favorittutstilling og min «baby». Og de inviterte har alltid overgått mine og alle andres forventninger.
Helene Fjell var først ut. Så den evigunge Anne Lise Kirsebom som slo til i en alder av 80 år. De seneste årene har jeg hatt æren av å presentere Einar Sira, Anita Hamremoen, Nils Thune, Hilde Carling og Lena Stjernström.
I 2018 har jeg gleden av å presentere Tone Stormdal Beckman!
Tone Stormdal Beckman er suveren. Hun har noe av Åse Klevelands kjølige eleganse over seg – også i bildene. Men hennes bilder er ikke bare elegante – de er også pasjonerte, lengselsfulle, og fulle av sødme og kontrollert erotikk.
Modellene får full oppmerksomhet og trygghet, men man merker likevel at fotografen er regissøren og sjefen. Beckman møter kvinner på gaten, på museer eller på cafe, og så setter hun inn støtet. Jeg har sett det, hvordan hun intenst kommuniserer sine ønsker og ideer – men hva hun sier og hvordan hun får det til, aner jeg ikke. Fremmede kvinner blir som skuespillere i Beckmans regi. Hun bringer totalt fremmede mennesker inn i sitt eget univers på noen timer.
Ingen jeg vet om arbeider hardere med fotografi som selvstendig uttrykksmiddel enn Beckman. Jeg har møtt henne en rekke ganger i møter hvor hun viser nye arbeider. Alltid nye ting og nye veier – men aldri uten at man merker hennes nærvær i det hele.
Jeg er stolt av at Tone Stormdal Beckman har akseptert tilbudet om å være «Directors Choice» under Nordic Light 2018. Vi ser frem til utstilling og foredrag!
George Hoyningen-Huene (1900–1968) var en mester i det fotografiske faget. Han arbeidet i storformat og var en lysmester av rang.