Billedkunstneren Kaare Espolin Johnson
Livet har vært som en billedbok for meg.
Det er så mye å fortelle om billedpoeten Kaare Espolin Johnson (1907–1994) fra nord. En HELT i mitt liv!
Tidlig på 80-tallet lagde min gode venn Svein Kojan og jeg et program for Skoleradioen (NRK) og Statens filmsentral – «Eit møte med ein kunstnar: Kaare Espolin Johnson». Med lamper, kamera (Sinar 4x5") og stativ i den gule folkevognbussen dro vi på utflukt til Ljan på Oslos beste østkant. Et stormende møte! Et av mine beste portretter unnfanget jeg der – dessverre er det ikke elektronisk behandlet.
Finnes slike mennesker i vår tid? Kåre gikk aldri fra fester. Av med skoene og frem med fela – sammen med Ludvig Eikaas kunne han spille (ikke akkurat Isaac Stern eller Anne-Sophie Mutter) til lyse morgen. Strenger røk, fiolinen var ustemt – det spilte ingen rolle.
Da han var ung, gikk han fra Oslo til Ski for å «date» den skjønne BA – og tilbake på natterstid.
Mannen fra nord – lysets tolker i møte med barndommen. Hav, båter med fangstfolk og fiskere, steinformasjoner i kamp mot hav i millioner av år, mennesker preget av vær, regn, vind, opprørt hav – personligheter preget av overtro og beinhard realisme.
Kåre var svaksynt, «Noe med stær». Han oppfant en egen teknikk og brukte tannbørste og barberblad som verktøy.
Jeg gjorde et intervju med Kaare Espolin Johnson til tidsskriftet Fotoforum (utgitt av Leif Preus på 80-tallet – en enestående satsing på kvalitet). Et lite glimt:
Om bildet Juksafiskere
En fisker sa en gang til Espolin:
«Kåffør får du oss til ligne troll?»
«Fordi dere er det! Det er såmenn trollskap å legge ut på det ville havet i de helsikens små båtan.»
Fiskeren: «I havets øyne er selv de største båtan små.»
Vil du vite mer?
Les mer om Kaare Espolin Johnson, se dokumentarprogram av Johan Vestly og hør radioprogram på Nordland Fylkesleksikon
George Hoyningen-Huene (1900–1968) var en mester i det fotografiske faget. Han arbeidet i storformat og var en lysmester av rang.