morten-krogvold-photo-heidi-marie-gøperød_lr.jpg

Julekalender

Morten Krogvold skriver om ting som inspirerer ham, og litt om egne bilder.

Håkon Bleken: Do Not Go Gentle

 
 
Håkon Bleken, billedkunstner av Morten Krogvold. Trondheim, 2013

Håkon Bleken, billedkunstner av Morten Krogvold. Trondheim, 2013

 
 

9. november åpnet Håkon Bleken retrospektivutstillingen Do Not Go Gentle på Henie Onstad Kunstsenter i Bærum. Utstillingen henger til 24. februar.

Er kraftsenteret Håkon Bleken fra Trondheim vår største nålevende kunstner? Han er i hvert fall fortsatt i rivende utvikling, til tross for at han fyller 90 år i 2019.

Blekens retrospektive utstilling er et must! Tittelen er hentet fra Dylan Thomas’ grensesprengende dikt, som begynner slik:

Do not go gentle into that good night,
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.

Man blir helt matt i møte med flere av bildene på utstillingen – Blekens døde far og en rekke av de kjente mesterverkene. Likevel gjør det sterkest inntrykk å se den gamle mannens bilder fra de siste tolv årene. Bleken angriper lerretet med dødsforakt og nesten erotisk sensualitet i livets siste fase.

Do Not Go Gentle VI av Håkon Bleken, 2008. Foto: Egil Rein

Do Not Go Gentle VI av Håkon Bleken, 2008. Foto: Egil Rein

En samtale med Bleken er utfordrende, interessant, gripende og hyggelig. Men small talk er det ikke! Han er som en av de siste norske kunstnerne en verbal samfunnsdebattant – og han skriver bøker og avisartikler.

Bleken bruker stadig ordet «formdrift». I et intervju i Aftenposten 8. november snakker han med Finn Skårderud (fritt redigert):

Det finnes en formdrift. Den er like sterk som kjønnsdriften. Når jeg maler, er det formen som gir meg en mening. Jeg sørger for å starte med et slags kaos på lerretet.

Det formløse kan være skremmende. Psykisk smerte er ofte formløs, og det oppstår et behov for å gi den form.

Formdriften oppstår på bakgrunn av en smerte. Men om følelsene gis en form, kan det gi en renselse. Dylan Thomas’ protest mot døden er jo selv en stor livsopplevelse. Døden er ikke plagsom. Arbeidet er en velsignelse. For en kunstner må det være noe ufullendt i tilværelsen, noe uferdig å forske videre på.

Jeg har fulgt Bleken i mange år og har fotografert ham en rekke ganger. Han var dessuten min gjest på utstillingen jeg hadde i regi av Kunstverket galleri på Hovedøya i 2010. Da jeg spurte ham om et boktips, var svaret: Doktor Faustus av Thomas Mann – tidenes kunstnerroman.

Vil du vite mer?

Håkon Bleken – Do Not Go Gentle på Henie Onstad Kunstsenter
Håkon Blekens offisielle nettsted
Håkon Bleken på Kunstverket galleri (der kan du også kjøpe bilder, og de åpner Bleken-utstillingen Memento Mori 12. januar klokken 13.00)
Aftenposten 8. november 2018: Håkon Bleken i samtale med Finn Skårderud: «Det er all grunn til å grue seg til døden»

Dylan Thomas leser «Do not go gentle into that good night»: