Roman Vishniac: The only flowers of her youth

The only flowers of her youth av Roman Vishniac
Dette gripende bildet fra 1938 av lille Sara ble publisert i Life Magazine første gang i 1944. I forordet til boken A Vanished World skriver nobelprisvinneren Elie Wiesel:
One picture is worth a thousand words – or is it? In most cases, I would say: no, a poet’s word is worth at least a thousand pictures. But then I would have to admit that Roman Vishniac is a special case.
Per Torgersen skrev vakkert om dette bildet i festskriftet til Leif Preus’ 80-årsdag: «Vi teller til seks millioner og til hundre tusen og til null. For når vi ikke engang kan fatte hva som skjedde med én, hvordan kan vi da fatte at seks millioner mennesker ble utslettet utelukkende på grunn av sin avstamning? Da bildet ble tatt, var Sara ti år gammel. Om hun hadde fått leve, ville hun ha vært åttifemårsjubilant i år, og kanskje også vært mor, bestemor og oldemor.»
Roman Vishniac skrev selv: «The girl in the photograph with the flower on the wall was a pretty, sweet girl, but very unhappy because she had to spend the winter in bed. You see, it would have been foolish to buy shoes for a little girl when the money was so important for buying food or for buying shoes for those members of the family who could earn money. Her considerate father made paintings of flowers on the wall so that her winter in bed would be more pleasant. And these were the only flowers of her youth.»
«When I returned to the site of her home after the war, the home was no more, and there was no Sara.»
Far og mor abonnerte på Life Magazine. Far viste meg Vishniacs bilde og leste teksten for meg da jeg lå på sykehus som åtteåring. Var det grunnen til at jeg ble fotograf?
Vil du vite mer?
Du får tak i Roman Vishniacs A vanished world på Amazon.
International center of photography: The Roman Vishniac archive and collection
Angèle Etoundi Essamba utfordrer klisjeer og stereotypier om afrikanske kvinner med sine sterke og poetiske fotografier.
Fra et hotellrom i Vågå til kunstnerisk suksess – les om Tone Bakkens reise fra fotoamatør til kunstner.
Fotografen Félix Thiollier forlot industrien for å følge lidenskapen for fotografi, kunst og arkeologi.
André Kertész skapte poetiske stilleben, surrealistiske forvrengninger og ikoniske fotografier preget av lys, skygge og abstrakte uttrykk.
Jeg vet ikke så mye om den engelske portrettfotografen Eveleen Myers (1856–1937), men synes hun fotograferte enkelt og vakkert.
Fotografen Michael Kenna arbeider i stillhet og ensomhet, med lange eksponeringstider som skaper bilder preget av ro og dybde. Hans metode er basert på tid og tålmodighet.
Et sterkt bilde fra Hiroshima fredsmuseum minner oss om krigens redsler, atomvåpenets destruktive kraft og livene som gikk tapt i 1945.
Gro Gillesens utstilling «Tornerose» bringer døden fram i lyset med respektfulle, vakre bilder trykket på silkepapir – til ettertanke om vårt øyeblikk på jorden.
Ernst Haas var i en periode regnet som en av verdens beste fotografer, kjent for sin banebrytende bruk av farger og evne til å fange rytme i naturen.
Fotografen Martin Parr avslører middelklassens komiske liv – i buffékøer, på badestrender og i møte med forbrukersamfunnet. Han får deg til å le, men alltid med et alvor bak.
Trude Fleischmann var en banebrytende fotograf. Hun fikk suksess i en tid preget av strenge normer.
I sitt korte liv skapte den kinesiske multikunstneren Cui Xiuwen en rekke kunstverk av internasjonal toppklasse.
Tusenkunstneren William Mortensen kunne mye! Hans groteske masker, religiøse tablåer, nakenhet, torturbilder og lek med myter gjør fortsatt inntrykk hundre år senere.
Roger Fenton var en ypperlig landskapsfotograf, men i 1860 hindret været ham i å arbeide utendørs. Heldigvis for oss.
Som de fleste mestere i kunsthistorien er heller ikke Poppe interessert i det perfekte, selv om bildene oser av perfeksjon. Prosjektet Gilded Lilies har vakt internasjonal interesse.
Ezra Stollers bilde av terminalen på JFK flyplass er fotografi av ypperste klasse. Det er som et moderne maleri fra det 20. århundre.
Kaveh Golestan arbeidet med temaer som krig, prostitusjon og det man i Iran kaller «sinnssyke.» Hans drivkraft var samfunnskritikk av Iran.
Martine Francks bilde fra bassenget er ikonisk – form og geometri på høyeste nivå!
Det er særlig den rike kulturen og mytene fra Rajasthan som opptar Karen Knorr. Kulturarven, myter, historier, kasteproblematikk, samfunnsforhold og inspirasjon fra den indiske tradisjonen med å personifisere dyr i litteratur og kunst.
Katastrofeadvokat og fotograf Morten Lund Mathisen har skapt et makeløst portrett av Venezias eneste kvinnelige gondolier. Dette er faktisk et av mine favorittfotografier!
Elliot Erwitt var en stor humorist og søkte alltid absurde, lattervekkende eller varme menneskelige situasjoner.
Hadde det ikke vært for kameraet, kunne man trodd at denne pene kvinnen var en skistjerne i mellomkrigstiden. Men Margaret Bourke-White var en fotografisk kriger.
På årets siste dag, la oss nyte de enkle gleder. Sitte alene, kjenne solen, regnet eller snøen gi liv i ansiktene våre. Gi oss hen til de gledene som er gratis.
Earthrise er det mest innflytelsesrike miljøfotografiet som noen gang er tatt. Hva som har skjedd i løpet av de 55 årene siden, er vanskelig å tenke på.