Tine Poppes «Gilded Lilies – portraits of cut flowers»
Tine Poppe (født 1957) skriver til meg: «Tittelen kan nesten være en referanse til «Pynte brura» på norsk. Men det handler om klimaforandringen – jeg setter “tilsynelatende” blomster som er genmanipulert og vokst opp i gigantiske drivhus i Afrika, tilbake i “naturen”. Jeg har lagd portretter av snittblomster på litt samme måte som portrettfotografene fotograferte mennesker på 1800-tallet. Jeg har hengt opp en print av egne landskapsfotografier fra sårbare områder i verden som bakgrunn, og plassert blomster foran lerretet. Alle blomstene og vekstene er kjøpt i blomsterbutikken.»
Så skriver Poppe om hvordan dagens blomsterindustri påvirker omgivelsene våre. Jeg anbefaler alle å sjekke lenkene jeg har lagt ved.
Som de fleste mestere i kunsthistorien er heller ikke Poppe interessert i det perfekte, selv om bildene oser av perfeksjon.
Friske blomster er uten drama – det er nedbrytningsprosessen som skaper skjønnhet. «Penhet» har ingen interesse.
Poppes arbeider påvirkes av hennes forhold til verden til enhver tid.
Hun skriver:
«Amaranthus Caudatus (solsikkene foran Lofoten fjell) så ut som en gjeng som hadde vært skikkelig på fylla, derfor heter den også «Festen er over» i mitt hode, jeg skulle gjerne ha donert det til det tidligere olje- og energidepartementet, som har skiftet navn til energidepartementet. For å minne om at tiden for oljeleting er over.»
Jeg så Poppes bilder på en gripende utstilling på Kunstverket i Oslo nå i høst. Noen av bildene var innrammet med eldre rammer, som skapte en stemning som minner om de flamske maleriene fra 1600-tallet. De mer moderne rammene skapte et annet inntrykk av tidløshet. Interessant.
Det spennende i Poppes prosjekt er skjønnheten som også rommer sårbarhet og forfall. «Blomster er rester av paradiset på jord», er det sagt. Men blomster har ulik symbolikk som også gjenspeiler død og melankoli i sin estetikk. Prosjektet har vakt internasjonal oppmerksomhet og annerkjennelse.
Respons har Poppe fått mye av – i 2019 mottok hun norsk fotografis største utmerkelse, nemlig Fotografiprisen. Hun har vært gjennom tøffe perioder i livet, og erfaringene bruker hun i kunsten sin. Også det har hun til felles med betydelige navn i kunsthistorien.
Man kan tåle mye smerte når det kan frembringe meningsfullhet i den skapende prosessen.
Og for en begavet familie hun har! Poppes bror er Erik Poppe, filmregissør av internasjonalt format. Datteren Martine Poppe har en betydelig internasjonal karriere som bildekunstner.
Vil du vite mer?
Tine Poppe skriver:
«Tidligere kom snittblomstene fra lokale gartnerier før de kom til butikken, men de lokale gartneriene tapte priskrigen mot gigantiske drivhusfabrikker hovedsaklig i Afrika og Sør-Amerika. Derfra blir de fraktet i nedkjølte lagre ombord i fly eller lastebiler til f.eks. Nederland og videre til Norge eller andre land. En skikkelig klimaversting som får pynte hjemmene våre i noen dager før de visner og havner i søpla.
Drivhusene er digitalt styrt, og blomstene er ofte genmanipulerte. Landene de kommer fra bruker sårt trengt vann til denne produksjonen. Tror det kreves ca. tre liter vann til å produsere én rose. Det har også vært lettere der å unngå restriksjoner på sprøytemidler, som har gått utover de som arbeider i snittblomstindustrien.»
Mer om Gilded Lilies på lensculture.com
Flower shop staples returned to the wild – in pictures (theguardian.com)
tinepoppe.no
Følg Tine Poppe på Instagram
Hvis du vil kjøpe et bilde, kan du gjøre det via Kunstverket Galleri
Miniworkshop i Oslo!
Les også
Earthrise er det mest innflytelsesrike miljøfotografiet som noen gang er tatt. Hva som har skjedd i løpet av de 55 årene siden, er vanskelig å tenke på.
Roger Fenton var en ypperlig landskapsfotograf, men i 1860 hindret været ham i å arbeide utendørs. Heldigvis for oss.
Andrej Kontsjalovskij «Kamerater!» fra 2020 er en av de best fotograferte filmer jeg har sett.
Det er plantet tusen trær i Nordmarka. Kontrakt er inngått med Oslo kommune – trærne skal få vokse der i hundre år, før de felles for å bli papir til en antologi med hundre tekster som ikke er skrevet ennå.
Hosoes fotografier er psykologisk ladede. Hans temaer er erotisk besettelse kombinert med det irrasjonelle, menneskekroppen med sin brutale skjønnhet, japanske myter og det overnaturlige.
Kojan er ypperlig fotograf, film-dokumentarist, bildekunstner, håndverker, instrumentmaker, smykkekunstner, snekker – han skriver fabelaktig og er kanskje landets beste taler når han er i slag.
Som de fleste mestere i kunsthistorien er heller ikke Poppe interessert i det perfekte, selv om bildene oser av perfeksjon. Prosjektet Gilded Lilies har vakt internasjonal interesse.
Filmen «Smerte og ære» beveger meg på en sjelden måte. Og er en vekker om hvor viktig livets gode stunder er.
Olav H. Hauge var en dikter i verdensklasse. «Les Lu Chi og lag eit dikt» er et av mine favorittdikt.
Ezra Stollers bilde av terminalen på JFK flyplass er fotografi av ypperste klasse. Det er som et moderne maleri fra det 20. århundre.
Artemisia Gentileschi var et supertalent, tydelig inspirert av Caravaggio, som brant for kunsten.
Eilif Peterssen ville ikke vært så kjent uten «Sommernatt». For et vidunderlig maleri!
Kaveh Golestan arbeidet med temaer som krig, prostitusjon og det man i Iran kaller «sinnssyke.» Hans drivkraft var samfunnskritikk av Iran.
«Hvert atom er farge» er tittelen på den store mønstringen av Harriet Backers malerier i Nasjonalmuseet i Oslo, som henger frem til 14. januar 2024.
Det er en stor begivenhet for norsk åndsliv når Jon Fosse i dag mottar verdens mest prestisjefylte kunstnerpris: Nobelprisen i litteratur.
Martine Francks bilde fra bassenget er ikonisk – form og geometri på høyeste nivå!
Emil Nolde havnet på den gale siden under krigen, men ble ikke invitert inn i nazistenes «gode selskap». Derfor malte han akvareller i smug – lukten av oljemaling ville avslørt ham.
Det er særlig den rike kulturen og mytene fra Rajasthan som opptar Karen Knorr. Kulturarven, myter, historier, kasteproblematikk, samfunnsforhold og inspirasjon fra den indiske tradisjonen med å personifisere dyr i litteratur og kunst.
Katastrofeadvokat og fotograf Morten Lund Mathisen har skapt et makeløst portrett av Venezias eneste kvinnelige gondolier. Dette er faktisk et av mine favorittfotografier!
Elliot Erwitt var en stor humorist og søkte alltid absurde, lattervekkende eller varme menneskelige situasjoner.
Denne filmen om Pina Bausch MÅ du se! Wim Wenders’ film er en energibombe full av skjønnhet og eleganse, melankoli og smerte, nådeløshet og humor.
Hadde det ikke vært for kameraet, kunne man trodd at denne pene kvinnen var en skistjerne i mellomkrigstiden. Men Margaret Bourke-White var en fotografisk kriger.
Statuen Nike fra Samothrake har vært i Louvre i snart 150 år. Stående foran et av verdenskunstens viktigste verk føler jeg meg bitte liten.
På årets siste dag, la oss nyte de enkle gleder. Sitte alene, kjenne solen, regnet eller snøen gi liv i ansiktene våre. Gi oss hen til de gledene som er gratis.
Lena Nymans «Ett bloss för moster Lillie», med tekst av Bodil Malmsten, er en usentimental og vakker sang om døden.
Jeg har vært i Uffizi mange ganger, men dette mirakelet av et bilde så jeg først i år. Jeg fikk nesten sjokk da jeg nærmet meg verket, som jeg følte dirret av intensitet, sorg og erotikk.
Isabel Muñoz er en modig dame som vet hva hun vil, og har stor arbeidskapasitet. Det er ikke rart at hun har vunnet to World Press Photo Awards – hun har noe hun vil si med fotografiene sine.
Vi må ikke glemme at det er mye å glede seg over, tross alt!