Skjønnhet i døden

For et gripende bilde! Og samtidig avskrekkende på en måte – kanskje en trist trøst?
Tenk deg et rom fylt med store fotografier av døde mennesker, nydelig utført i gigantiske formater på 210x165 cm! Når du leser dette, er utstillingen «Tornerose» på Sunnhordland Museum tatt ned, men bildene blir helt sikkert vist andre steder.
Gro Gillesen (født 1954) er en estetiker av rang – med kunnskap, arbeidsdisiplin og en spirituell tilnærming. Fra glassplater fotografert tidlig på 1900-tallet har hun bearbeidet motivene og trykket dem på silkepapir, noe som har gitt bildene et radikalt annerledes uttrykk enn originalene.
I en tid og et land hvor samtalen om døden skyves unna – samtidig som vi fråtser i kriminalfilmer og bøker som nådeløst skildrer døde og lemlestede kropper – er det en befrielse å møte disse vakre og respektfulle bildene. Dette er kunst som virkelig betyr noe. Mye av det som skapes i dag, er navlebeskuende bagateller i den store sammenhengen.
Gillesen gikk på Kunst- og håndverksskolen, der hun utdannet seg til kostymedesigner. Hun har jobbet med en rekke filmer, blant annet den Oscar-nominerte «Søndagsengler», og skapt fantastiske kostymer for ballettproduksjoner – ikke minst i samarbeid med den legendariske Kjersti Alveberg.
Gillesens bestemor Amalia var fotograf og hadde sitt eget atelier i Leirvik. Av henne lærte Gro og tegne og skape bilder som handlet om å se.
Gillesen skriver:
«Amalia likte å fotografere de levende. Å fotografere de døde var vanskeligere. På dødsleiet, 103 år gammel, kalte hun seg til meg. Hun sa: “Når du er moden for det Gro, finn glassplatene mine av de døde og gjenskap dem til ditt eget uttrykk i form og sanselighet!”»
Det skulle gå mange år før Gillesen var klar til å ta fatt på oppgaven. Først med utstillingen «Tornerose» ble arven etter Amalia ført videre, og endelig i havn. Den kunstneriske prosessen, basert på de originale negativene, var møysommelig, sier hun. Å tilføre og trekke fra elementer for å gi bildene et nytt uttrykk krevde en sjelden finfølelse. Hun testet og prøvde ut fargetrykk på ulike papirkvaliteter for å finne det endelige uttrykket – et arbeid som tok år.
Hun skriver selv:
«Jeg synes ikke det er så mange som snakker om døden, virkelig ikke. Det var en som sa: “Du kommer til å bli syk av å jobbe med de dødsbildene.” Men det er tvert imot. Den lille hånden – det er en skarphet i den knyttede neven som jeg måtte framheve, for å få fram den kraften som også er i døden. Jeg håper folk kan se på disse bildene og tenke litt over sitt eget liv.»
Til slutt legger hun til:
«Mitt håp er at bildene i nyanser av rosa viser at døden også kan være noe rolig og vakkert – til ettertanke om vårt øyeblikk på jorden.»
Kommende workshoper
Velkommen til workshop med Morten Krogvold i Istanbul! Bli med på ni dager fylt med kunst, kultur, inspirasjon og utfordringer for deg som fotograf.
Les også
Nyttårsaften er en tid for ærlig selvrefleksjon og ettertanke. Hvordan bruker vi egentlig våre 30 000 dager?
Julaften er den vakreste aftenen i året, men samtidig den mest brutale. På denne kvelden forsterkes alle følelser.
Ta en pause fra førjulsmaset med seks minutter musikalsk meditasjon. Dan Gibsons gregorianske toner byr på ro og refleksjon i denne hektiske tiden.
Erik Poppe er aktuell med «Quislings siste dager» – enda en film som viser hans styrke som historieforteller!
Angèle Etoundi Essamba utfordrer klisjeer og stereotypier om afrikanske kvinner med sine sterke og poetiske fotografier.
Walter Crane skildrer havguden Neptuns kraftfulle hester som bryter frem fra bølgene i et geometrisk og ekstatisk mesterverk – inspirert av Botticelli og den prerafaelittiske bevegelsen.
Fra et hotellrom i Vågå til kunstnerisk suksess – les om Tone Bakkens reise fra fotoamatør til kunstner.
Fotografen Félix Thiollier forlot industrien for å følge lidenskapen for fotografi, kunst og arkeologi.
Edith Södergran er en av Sveriges største diktere, kjent for modernistiske verk som utforsker kjærlighet, død og lengselen etter det uoppnåelige.
André Kertész skapte poetiske stilleben, surrealistiske forvrengninger og ikoniske fotografier preget av lys, skygge og abstrakte uttrykk.
Jeg vet ikke så mye om den engelske portrettfotografen Eveleen Myers (1856–1937), men synes hun fotograferte enkelt og vakkert.
Fotografen Michael Kenna arbeider i stillhet og ensomhet, med lange eksponeringstider som skaper bilder preget av ro og dybde. Hans metode er basert på tid og tålmodighet.
Fra St. Petersburg til Beverly Hills – den begavede og selvsikre art deco-maleren Tamara de Lempicka (1898–1980) var en ekte superdiva.
Arne Ekelands «De siste skudd» er et av norsk kunsts hovedverk. Maleriet er fullt av symbolikk, med scener som kritiserer makten, men og peker mot et fremtidshåp.
Et sterkt bilde fra Hiroshima fredsmuseum minner oss om krigens redsler, atomvåpenets destruktive kraft og livene som gikk tapt i 1945.
Gro Gillesens utstilling «Tornerose» bringer døden fram i lyset med respektfulle, vakre bilder trykket på silkepapir – til ettertanke om vårt øyeblikk på jorden.
Anselm er et møte mellom de to verdenskunstnere Anselm Kiefer og Wim Wenders. Den ene er 80 år, den andre 79. De har et sanseløst trøkk begge to.
Ernst Haas var i en periode regnet som en av verdens beste fotografer, kjent for sin banebrytende bruk av farger og evne til å fange rytme i naturen.
For en tragedie at færre leser! Virginia Woolf hyller kjærligheten til bøker som en belønning i seg selv.
Fotografen Martin Parr avslører middelklassens komiske liv – i buffékøer, på badestrender og i møte med forbrukersamfunnet. Han får deg til å le, men alltid med et alvor bak.
Trude Fleischmann var en banebrytende fotograf. Hun fikk suksess i en tid preget av strenge normer.
Pieter Bruegels «Jegere i snøen» fra 1565 regnes som et av kunsthistoriens betydeligste mesterverker.
I sitt korte liv skapte den kinesiske multikunstneren Cui Xiuwen en rekke kunstverk av internasjonal toppklasse.
Tusenkunstneren William Mortensen kunne mye! Hans groteske masker, religiøse tablåer, nakenhet, torturbilder og lek med myter gjør fortsatt inntrykk hundre år senere.
Earthrise er det mest innflytelsesrike miljøfotografiet som noen gang er tatt. Hva som har skjedd i løpet av de 55 årene siden, er vanskelig å tenke på.
Roger Fenton var en ypperlig landskapsfotograf, men i 1860 hindret været ham i å arbeide utendørs. Heldigvis for oss.
Andrej Kontsjalovskij «Kamerater!» fra 2020 er en av de best fotograferte filmer jeg har sett.
Det er plantet tusen trær i Nordmarka. Kontrakt er inngått med Oslo kommune – trærne skal få vokse der i hundre år, før de felles for å bli papir til en antologi med hundre tekster som ikke er skrevet ennå.
Hosoes fotografier er psykologisk ladede. Hans temaer er erotisk besettelse kombinert med det irrasjonelle, menneskekroppen med sin brutale skjønnhet, japanske myter og det overnaturlige.
Vi må ikke glemme at det er mye å glede seg over, tross alt!